• Hoe kan je stress symptomen herkennen?

    Redactie . . #Zorg 

    Heel wat mensen worden dagdagelijks geconfronteerd met ongelofelijk veel stress. Het is niet altijd zo dat stress persé slecht moet zijn. Bepaalde vormen van stress zorgen er namelijk voor dat we beter gaan presteren en onszelf kunnen overstijgen. Het moet echter gezegd dat er ook sprake is van stress die op termijn een nefaste invloed kan hebben op de gezondheid van ons leven. In het bijzonder moeten mensen er dan ook rekening mee houden dat ze waakzaam dienen te zijn voor het optreden van bepaalde stress symptomen. Is het voor jou niet helemaal duidelijk wat deze symptomen nu in de praktijk precies zijn? Dan moet je zeker even snel verder lezen!

    Met welke lichamelijke stress symptomen kan je worden geconfronteerd?

    Stress wordt door veel mensen nog altijd beschouwd als iets wat louter en alleen op mentaal vlak een niet onbelangrijke impact kan hebben. Dat is uiteraard niet juist. Daarnaast is het namelijk eveneens zo dat er heel wat lichamelijke symptomen bestaan waarmee je kan worden geconfronteerd. Enkele voorbeelden van dergelijke symptomen zijn in de praktijk:

    • Hoofdpijn; 
    • Buikpijn en maag- en darmklachten;
    • Duizelingen en trillen;
    • Overmatig transpireren en een hoge bloeddruk;
    • Problemen om te slapen en vermoeidheid. 

    Bovenstaande lichamelijke stress symptomen zijn nog zeker niet alles. Daarnaast is het namelijk zo dat je nog kan worden geconfronteerd met heel wat andere symptomen ook. In erge gevallen kan er zelfs zomaar sprake zijn van hyperventilatie. Hoe dan ook mag het nu reeds duidelijk zijn dat stress een niet onbelangrijke impact kan hebben op hoe we ons lichamelijk voelen.

    Welke andere stress symptomen bestaan er nog precies?

    Het is zo dat er niet alleen maar zoiets bestaat als lichamelijke stress symptomen. Daarnaast is het namelijk ook zo dat er zoiets bestaat als emotionele evenals cognitieve symptomen. Zo ontstaan er bij veel mensen obsessieve gedachten wanneer ze te kampen hebben met veel stress. Ook piekeren, vergeetachtigheid evenals problemen met de concentratie zijn typische problemen die in de praktijk vaak worden toegeschreven aan overmatige stress. 

    Hoe kan je geconfronteerd worden met stress symptomen?

    Voor heel wat mensen geldt dat ze zich afvragen hoe ze nu precies geconfronteerd kunnen worden met stress symptomen. In de inleiding van deze pagina werd reeds aangegeven dat niet elke vorm van stress automatisch slecht moet zijn. De avond voorafgaand aan een belangrijke wedstrijd kan je bijvoorbeeld als speler de nodige stress ervaren. Dit is echter positieve stress. Ze zou er in de praktijk dan ook zomaar voor kunnen zorgen dat je beter gaat presteren tijdens de wedstrijd. 

    De grootste kans heb je om geconfronteerd te worden met symptomen op het ogenblik dat de stress zich gaat manifesteren. In dit geval is er dus met andere woorden sprake van stress die je niet één keer, maar wel op periodieke basis ervaart. Het kan hierbij gaan om stress die het gevolg is van een bepaald voorval op het werk, maar ook in de privé-omgeving kunnen mensen geconfronteerd worden met veel stress. Dit bijvoorbeeld wanneer er sprake is van relatieproblemen. Hoe dan ook, wil je het risico op het krijgen van stress symptomen aanzienlijk kunnen beperken? Dan is het vooral van belang om de oorzaak van je stress te bepalen en daar iets aan te doen. Lees meer informatie op www.charlottelabee.com.