• emotions

    9 tekenen dat u een hoogsensitief persoon bent

    Redactie . . #Zorg 

    Bent u een hooggevoelig persoon? Voel je je vaak overweldigd door je omgeving en de mensen erin? Zo ja, dan ben je niet de enige. Volgens recente studies wordt ongeveer 20% van de bevolking geclassificeerd is als hoogsensitief (HSP). Als je je afvraagt of je in deze categorie valt, zijn hier 9 tekenen die op ja kunnen wijzen.

    U wordt gemakkelijk overweldigd door sterke zintuiglijke input

    Luide geluiden, felle lichten en sterke geuren kunnen u overweldigen en u een ongemakkelijk of zelfs pijnlijk gevoel geven. U schrikt ook snel en raakt overweldigd op drukke plaatsen.

    Je wordt sterk beïnvloed door de emoties van anderen

    Als u in de buurt bent van iemand die boos of overstuur is, zult u die emoties waarschijnlijk ook voelen. U kunt ook merken dat u conflicten probeert te vermijden en anderen tevreden wilt stellen wanneer dat maar mogelijk is.

    U hebt een lage tolerantie voor stress

    U raakt gemakkelijk overweldigd door te veel op uw bord. U vindt het misschien moeilijk om nee te zeggen tegen mensen en eindigt vaak meer op je te nemen dan je aankan.

    U bent zeer intuïtief

    U hebt een sterk gevoel voor intuïtie en kunt vaak de gevoelens en bedoelingen van anderen oppikken, zelfs als die niet openlijk worden geuit. Het kan ook zijn dat u zich zonder duidelijke reden aangetrokken voelt tot bepaalde mensen of plaatsen.

    Uw emoties zijn intens

    U voelt dingen diep aan en uw emoties zijn vaak sterk. U kunt gemakkelijk huilen of sneller boos worden dan anderen.

    Je bent zeer creatief

    Als je een hoogsensitief persoon bent, voel je je misschien aangetrokken tot creatieve activiteiten zoals schrijven, schilderen of muziek. Misschien heb je ook een sterke verbeelding en geniet je van dagdromen.

    Je hebt een sterke behoefte aan tijd voor jezelf

    Om op te laden, hebt u veel tijd voor uzelf nodig. Dat kan moeilijk te vinden zijn in onze snelle wereld, maar het is essentieel voor uw welzijn.

    U bent erg gevoelig voor kritiek

    Als je een hooggevoelig persoon bent, kun je kritiek heel persoonlijk opvatten. U kunt ook moeite hebben met het accepteren van complimenten en het gevoel hebben dat u nooit goed genoeg bent.

    Je bent een diepe denker

    Hoogsensitieve mensen hebben de neiging om in zichzelf gekeerd en bedachtzaam te zijn. Ze brengen vaak graag tijd alleen door om na te denken over de zin van het leven en hun plaats in de wereld.

    Als je met een van deze tekens i

  • Wat is VCA?

    Redactie . . #Gezondheid 

    Wat is VCA? Het is een vraag die veel mensen stellen wanneer ze de term voor het eerst zien. Toch is het niet onbelangrijk: het is een van de zaken die er voor zorgt dat werknemers in de bouw verzekerd kunnen zijn van een veilige en gezonde werkomgeving. VCA staat namelijk voor Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers, waarmee meteen al een stuk helderder wordt wat deze term precies inhoudt. Het is een checklist die aannemers kunnen gebruiken om hun werkomgeving goed op orde te houden, waaraan bijbehorende certificaten gekoppeld zijn die garanderen dat de aannemer kennis van zaken heeft. Geen onbelangrijke checklist dus: het is ook niet voor niets dat veel bedrijven dit certificaat vereisen. 

    Soorten VCA

    Er zijn verschillende soorten en gradaties te onderscheiden in de VCA. Het is namelijk het geval dat zowel bedrijven als personen een certificaat kunnen ontvangen, maar dat gebeurt op verschillende manieren. Bij bedrijven is dat het geval wanneer zij aan een aantal vereisten voldoen die op de checklist voorkomen: de normen die gesteld worden zijn afhankelijk van de certificering die men beoogd. Voor personen geldt dat zij een cursus moeten volgen en een bijbehorend examen met een voldoende moeten afleggen, waarna zij  een VCA certificaat behalen dat 10 jaar geldig is. Dit onderschrijft dat zij op de hoogte zijn van de geldende veiligheidsnormen. 

    De cursus

    Deze VCA-cursus is op verschillende manieren te volgen. Meestal is er de keuze tussen een digitale zelfstudie, hetgeen handig kan zijn wanneer men een druk agenda heeft of op irreguliere tijden werkt (hetgeen nogal eens voorkomt in de bouw. Een klassikale cursus heeft dan weer het voordeel dat het een goede omgeving biedt om zonder afleiding de kennis tot je te nemen. Het examen moet sowieso fysiek worden afgelegd; dit is echter mogelijk op meer dan 100 locaties.

  • Met deze tips kan je stress verminderen

    Redactie . . #Gezondheid 

    Als je vaak stress hebt ga je steeds makkelijker de signalen ervan herkennen. Wanneer je zover bent dat je de signalen gaat herkennen is het heel handig om te leren ontspannen. Probeer dan op zo een moment wat ontspanningsoefeningen te doen of probeer een wandeling te gaan maken. Maar wat zijn de signalen van stress en wat zou je eraan kunnen doen om de stress te verminderen? Lees alles over het verminderen van stress in deze blog.

    Signalen van stress

    Als je stress wil verminderen is het handig als je de signalen kan herkennen. Als je het idee hebt dat je last hebt van stress is het slim om na te gaan welke klachten je dan precies hebt. Je zou last kunnen hebben van de volgende klachten:

    • Een hoge of snelle ademhaling
    • Een gespannen gezicht of gespannen kaken
    • Druk op de borstkas

    Ook op emotioneel vlak kan je bepaalde klachten krijgen bij stress:

    • Je bent sneller gefrustreerd of boos
    • Je wordt eerder nerveus of bang
    • Je trekt jezelf terug en vermijdt sommige situaties

    Een van de beste manieren om eraan te werken is door zeer actief te worden met het bewegen. Zorg ervoor dat je genoeg sport en een intensieve sport doet. Dat kan bijvoorbeeld door aan trailrunning te doen en op een gezonde manier met je lichaam om te gaan. Maak het nog intensiever voor jezelf door bij de trailrunning een trailvest aan te schaffen

    CBD-olie en stress

    Als je last hebt van een of meerdere van de bovengenoemde symptomen zou je kunnen overwegen CBD-olie te gaan gebruiken. Nu vraag je je misschien af waar CBD olie goed voor is? Als je last hebt van chronische stress kan CBD-olie ondersteunen bij het verminderen van de signalen. Dit komt doordat CBD-olie het endocannabinoïde systeem van ons lichaam terug in balans zou kunnen brengen. Naast het verhelpen van stressklachten zou je CBD-olie nog meer klachten kunnen verhelpen:

    • Het geeft je een kalm en rustig gevoel
    • Het zou je stemming kunnen verbeteren
    • De innerlijke onrust die je ervaart kan verminderen
    • Het kan helpen bij het inslapen en je kan er beter mee doorslapen
    • Het gevoel van angst kan afnemen
    • Het kan ervoor zorgen dat je immuunsysteem versterkt wordt
    • Het kan ervoor zorgen dat de hormoonhuishouding terug in balans gebracht wordt
    • Het zou pijnklachten kunnen verminderen

    CBD-olie is zoals je hebt kunnen lezen voor meerdere klachten te gebruiken.