#Gezondheid

3 TIPS hoe jij weer fit wordt na een flinke tijd in lockdown en beperkingen

rhdfgjfghte5ytukeh4

Het was maar al te gemakkelijk om gezonde gewoonten te laten varen tijdens de lockdown van het coronavirus. We zitten helaas nog steeds veel thuis. Als je je niet op je best voelt, maak je geen zorgen, je bent niet de enige.

Thuiswerken heeft een heleboel nieuwe gezondheidsproblemen veroorzaakt, van rug- en nekpijn tot een gebrek aan beweging en slaapproblemen. Gelukkig zijn er tal van eenvoudige manieren om weer gezond te worden – of je nu bereid bent om weer de wereld in te trekken of je veiliger voelt om thuis te blijven.

We hebben Pepijn, schrijver bij blogplatform Woonleven.com, gevraagd om een aantal handige tips met je te delen om je te helpen je gezondheid terug te krijgen na een lockdown.

TIP 1: Leer nieuwe recepten

Een stabiele gezondheid begint vaak bij het allerbelangrijkste: VOEDING. Als het op voeding aankomt, is het makkelijk om in een sleur te blijven hangen. Steeds dezelfde maaltijden koken is makkelijk, handig en snel. Maar als je je gezondheid een goede dienst wil bewijzen, is het een goed idee om je menu aanpassen en nieuwe recepten leren.

Dat hoeven geen recepten te zijn die heel veel tijd en moeite kosten…Het tegendeel zelfs: Gezond koken is vaker veel makkelijker dan je denkt! Kies in een week bijvoorbeeld voor verschillende groenten en laat die standaard maaltijdpakketten links liggen!

Nieuwe recepten leren is niet alleen gezond, het kan ook nog eens héél erg leuk zijn. Misschien vind je zelfs een nieuwe hobby.

TIP 2: Zoek een leuke vorm van lichaamsbeweging

Het is niet omdat je beste vrienden vaak hardlopen, dat jij dat ook moet doen. Kies je eigen pad en kies een leuke vorm van lichaamsbeweging. Het is namelijk belangrijk om een vorm van lichaamsbeweging te vinden die je echt leuk vindt, zodat je het ook op de lange termijn volhoudt.

Het liefst dichtbij huis blijven? Probeer dan yoga, pilates of kijk op youtube voor leuke tuinworkouts (TIP) Liever het huis uit? Probeer dan wat nieuwe wandelingen in de omgeving van je woonplaats of haal de fiets uit uw schuur en maak een leuk rondje naar een plaats waar je nog niet eerder bent geweest.

Als je een hekel hebt aan lichaamsbeweging, is de kans groot dat je gewoon nog niet de juiste vorm van lichaamsbeweging hebt gevonden.

Heb je veel moeite met jezelf te motiveren? Dan is het natuurlijk ook een goed idee om te kijken naar personal training. Dit bestaat in allerlei vormen en maten? De prijzen van personal training lopen echter wel ontzettend uiteen. Deze handige blog van Woonleven over de kosten van personal training zal je wat meer duidelijkheid geven.

TIP 3: Verbeter je slaap

Een groot aantal gezondheidsproblemen wordt in verband gebracht met een slechte nachtrust, waaronder gewichtstoename. Als je moeilijk kunt slapen tijdens de pandemie, zoek dan naar manieren om te ontspannen voor je naar bed gaat.

Een rustige bedtijdroutine is een van de beste manieren om een stressvolle dag achter je te laten en te ontspannen voor de nacht. Zet een kopje thee, neem een warm bad, lees een boek – Het maakt eigenlijk niet uit. Wees bewust en doe wat je ook maar een ontspannen gevoel geeft.

Slapen helpt niet alleen om het verlangen naar een late snack tegen te gaan, maar geeft je ook de energie en motivatie die je nodig hebt om overdag te sporten.

Start nu met fit worden!

Velen van ons voelen zich niet zo gezond na vele maanden opgesloten te hebben gezeten. De afgelopen tijd was vaker deprimerend dan vrolijk en we worden steeds gemakzuchtiger.

Toch is het nu belangrijker dan ooit om weer gezond te worden en je gezondheid een kickstart te geven.

Leer nieuwe recepten, zoek leuke manieren om te bewegen en zorg voor een goede nachtrust.

Voor je het weet voel je je weer normaal!

 

<<     >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *