#Zorg

Omgaan met diabetes – 3 Tips

rhdfgjfghte5ytukeh4

Het beheersen van diabetes is telkens weer een uitdaging, dag in dag uit. Maar als je moeite voor doet, ontdek je al snel dat het beslist de moeite waard is. Je voelt je meteen beter en hebt meer energie. Het resultaat? Je zult langer leven met minder risico op problemen zoals hartaanvallen, beroertes, nierfalen en zelfs blindheid. Wat zijn de tips?

De belangrijkste tip voor het onder controle houden van diabetes is om de bloedsuikerspiegel zo normaal mogelijk te houden. Het klinkt moeilijk, maar er zijn eenvoudige stappen die je kunt volgen.

 

Controleer je suiker

 

Samen met je arts heb je waarschijnlijk een schema opgesteld om de bloedsuiker te testen. Gebruik die informatie uit die metingen om je eetpatroon en lichaamsbeweging aan te passen. Zo krijg je nog meer controle. Met de freestyle libre 2 flash glucose monitoringsysteem is dit eenvoudig!

 

Koolhydraten tellen

 

De meeste vrouwen hebben 35-45 gram koolhydraten per maaltijd nodig, terwijl mannen 45-60 gram nodig hebben. Om er het beste van te maken, kun je koolhydraten combineren met een eiwit zoals noten. Kies voor vezelrijke koolhydraten. Beide zullen de spijsvertering vertragen, zodat je een aangenaam vol gevoel krijgt zonder dat de bloedsuikerspiegel verhoogd wordt. 

 
Goede bronnen voor vezels en koolhydraten zijn volkorenbrood, zoete aardappelen, pompoenen en gedroogde bonen. Let ook goed op met producten zonder suiker. Het betekent namelijk niet automatisch dat er geen koolhydraten in zitten. Sommige voedingsmiddelen bevatten xylitol of mannitol, oftewel koolhydraten.

 

Zie lichaamsbeweging als medicijn

 

Voldoende bewegen is een perfecte manier om je bloedsuikerspiegel te verlagen. Je moet het echter wel regelmatig doen. Probeer eens om minimaal 150 minuten per week te bewegen. Je kunt dat natuurlijk opdelen in kleinere stukjes, zoals een half uur per dag, 5 dagen per week. Je hoeft niet helemaal door te slaan en een super fanatieke sporter te worden. Gewoon lopen, rennen en fietsen is prima. Door de lichamelijke activiteit worden er verbindingen vrijgemaakt  in je lichaam, endorfines genaamd, en die zorgen ervoor dat je humeur verbeterd. Hoe fijn is dat?

 

<<     >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *